De  Wëreldbänd brengt muziektheater. Begin 2017 oogst de voorstelling SLÄPSTICK van vijfkoppig gezelschap de Wëreldbänd een ongekende sterrenregen in de Nederlandse nationale en regionale pers. Het onmiskenbare vakmanschap van de groep en de vlijmscherpe regie worden geroemd, maar wat overheerst is de opwinding over een opnieuw uitgevonden genre: de (muzikale) slapstick. Het Nederlandse succes van Släpstick opende de deuren naar het buitenland. De groep had veel succes op het gerenommeerde internationale theaterfestival in Edinburgh alswel bij het grootste Europese Kerstcircus in Stuttgart. Vanaf 2018 speelt Släpstick ook in andere landen van Europa.

Voor de voorstelling SLÄPSTICK ontving de Wëreldbänd de  Johan Kaartprijs in mei 2018.

Het grote nationale en internationale succes is niet verwonderlijk; Släpstick is een voorstelling voor jong en oud, waarbij taal geen rol speelt. In de variété voorstelling brengt de Wëreldbänd een ode aan de muzikale komiek en geeft ze een draai aan beroemde scènes van Charlie Chaplin, Buster Keaton en Laurel & Hardy. De setting in Släpstick is die van een oud kermisterrein uit de jaren '20-'30. In een kleine twee uur komt in sneltreinvaart een keur aan acts, scènes, grappen, ontroering en muzikale virtuositeit langs.

De Pers over de voorstelling:

de Volkskrant ***** | "Ongekend hoog amusementsniveau", "modern, vernieuwend en humoristisch"
Trouw *****| "De vijf uitzonderlijk muzikale mannen van de Wëreldbänd brengen een ode aan een bijna vergeten kunstvorm: slapstick. En wat doen ze dat magistraal”
NRC **** | "variété op lachwekkende hoog niveau”
Dagblad van het Noorden ***** | “ontzagwekkend knap”, “een geweldige variatie aan stunts”, "onwaarschijnlijk sterke vondsten"
Meppeler Courant ***** | “Wëreldbänd van mondiale allure"
Theaterkrant ***** |"Een absolute aanwinst voor het huidige theateraanbod

Vanaf 2018 zal de groep op de internationale markt operereren onder de naam SLÄPSTICK.

Nederlandse website: www.wereldband.nl

Internationale website: www.slapstick.nl              Photo: Jaap Reedijk


MEDIA